Wednesday, May 21, 2008

SISTEM DEMERIT (KEJARA)


APAKAH DIA SISTEM KEJARA
Pergertian Umum: Sistem KEJARA adalah singkatan daripada perkataan Sistem KESELAMATAN JALANRAYA. Sistem ini ditujukan khas kepada pemandu-pemandu kenderaan yang memiliki lesen memandu CDL dan Lesen Memandu Percubaan. Pengertian Khusus: Sistem pemberian mata demerit kepada pemandu-pemandu kenderaan yang telah disabitkan kesalahan samada melalui bayaran kompaun (Polis atau JPJ) atau denda (Mahkamah) bagi kesalahan terjadual.


KENAPA SISTEM KEJARA DIUJUDKAN?
Ya, menjadi tandatanya kenapa sistem ini diujudkan?
Untuk Mengurangkan Kadar kemalangan jalanraya
Untuk meningkatkan kesedaran kepada pemandu-pemandu mengenai keselamatan jalanraya.
Memastikan pemandu-pemandu mematuhi peraturan-peraturan jalanraya.
Meujudkan pemandu-pemandu yang berdisiplin, bertanggungjawab dan bertimbangrasa di jalanraya.
Mengambil tindakan terhadap pemandu-pemandu yang melakukan kesalahan jalanraya


BAGAIMANA SISTEM KEJARA BERFUNGSI?
Sistem KEJARA berfungsi di bawah APJ 35, 35A, 37 dan 38 dan juga Kaedah-kaedah Kenderaan Motor (Mata Demerit) 1997.
Rekod pesalah Sistem KEJARA diujudkan melalui notis saman yang berkaitan dengan kesalahan-kesalahan terjadual dan mata demerit akan dikira.
Bagi pemandu lesen CDL yang telah mengumpul 15 atau lebih mata demerit, tindakan berikut akan diambil:-
Mata Kesalahan - Hukuman
15 mata atau lebih - Lesen Memandu akan digantung 6 bulan 15 atau lebih mata demerit bagi kali kedua - lesen memandu akan digantung 12 bulan 15 atau lebih mata demerit bagi kali ketiga (dalam tempoh 5 tahun - Lesen Memandu digantung 12 bulan dan tindakan pembatalan lesen akan dibuat
Bagi lesen CDL yang digantung, pemandu berkenaan tidak boleh memandu atau mendapatkan suatu lesen, samada lesen belajar memandu atau selainya, untuk memandu kenderaan daripada apa-apa kelas semasa tempoh penggantungan.
Bagi pemandu Lesen percubaan yang telah mengumpul 10 atau lebih mata demerit, Lesen Percubaan akan dibatalkan.
Bagi pemandu yang telah dibatalkan lesen memandu (Lesen 'P' atau CDL), tidak boleh memandu atau mendapatkan suatu lesen, samada lesen belajar memandu atau selainnya daripada apa-apa kelas bagi tempoh dua belas bulan dari tarikh balik lesen.


KURSUS PEMULIHAN / PEMBERIAN BONUS / PENALTI
Ketua Pengarah boleh mengarahkan pemegang lesen memandu yang lesennya telah digantung menghadiri kursus pemulihan. Jika pemegang lesen telah menghadiri dengan jayanya dia layak untuk mendapat pengurangan tempoh penggantungan seperti berikut: Tempoh Penggantungan - Tempoh Pengurangan Penggantungan kali pertama - 1 minggu Penggantungan kali kedua - 8 minggu Pemberian Bonus: Bagi pemandi-pemandu lesen CDL yang mendapat mata demerit kurang daripada 15 mata, jika tidak melakkukan apa-apa kesalahan terjadual selama tempoh 24 bulan berturut-turut, 7 mata demerit akan diketepikan. Penalti: Memandu semasa lesen memandu digantung atau dibatalkan boleh didenda RM2,000.00 atau enam (6) bulan penjara.
KESALAHAN-KESALAHAN TERJADUAL DAN MATA DEMERIT YANG DIBERIKAN
KESALAHAN - MATA DEMERIT
Memandu atau mengawal kenderaan motor semasa berada dibawah pengaruh minuman yang memabukkan atau dadah - 15 mata
Memandu dengan melulu atau membahayakan - 15 mata
Memandu dengan tak cermat dan tak bertimbangrasa - 15 mata
Pertandingan(berlumba)atau dugaan kelajuan - 15 mata
Tanpa alasan yang munasabah, gagal mengadakan spesimen nafas, darah atau air kencing apabila dikehendaki berbuat demikian oleh pegawai polis - 15 mata
Gagal mematuhi lampu isyarat - 10 mata
Melebihi had laju yang dikenaka pada sesuatu jalan atau kenderaan: Melebihi 40 km/j - 10 mata Melebihi 26 km/j-40 km/j - 8 mata Melebihi 1 km/j-25 km/j - 6 mata
Kesalahan-kesalahan berhubung memotong dan halangan semasa memotong (termasuk memotong 'Q') - 8 mata
Gagal memberi laluan kepada ambulans atau kereta bomba atau kenderaan polis atau kenderaan kastam atak kenderaan jpj - 8 mata
Kesalahan-kesalahan yang dilakukan oleh pemandu dilintasan pejalan kaki - 8 mata
Kesalahan-kesalahan berkaitan dengan pemanduan disebelah kiri jalan - 8 mata
Gagal berhenti dipersimpangan - 8 mata
Cuai mengawal dengan wajar pergerakan kenderaan (termasuk penggunaan telefon bimbit) - 8 mata
Menggunakan kenderaan motor di jalan yang disekat - 5 mata
Mengabaikan arahan-arahan dan isyarat-isyarat lalulintas - 5 mata
Menggunakan tayar botak - 5 mata
Memotong di garisan berkembar (garisan tidak putus) - 5 mata
Gagal mematuhi syarat-syarat yang dilampirkan pada lesen memandu percubaan (kKedah 15A kaedah-kaedah Kenderaan Motor (Lesen Memandu 1992): Gagal membawa lesen memandu percubaan bersama-sama semasa memandu - 5 mata Gagal mempamerkan tanda pengenalan ditempat yang mudah dilihat mengikut gambar rajah Jadualkeenam Kaedah-kaedah tersebut - 10 mata Gagal memastikan bahawa kandungan alkohol dalam nafas, darah atau air kencingnya adalah pada tahap 0.00 - 5 mata

No comments: